Wat is een explanimation en hoe helpt het jouw bedrijf groeien?

07 februari 2025

Video is niet meer weg te denken uit marketing en communicatie. Een uitleganimatie - ook wel Explanimation genoemd - is dan ook een populair onder bedrijven en organisaties om hun boodschap over te brengen. Maar wat is een explanimation eigenlijk precies en hoe helpt het om je bedrijf te laten groeien? In deze blog leggen we dat uit aan de hand van 6 voorbeelden van een explanimation.

In dit artikel

Wat is een Explanimation?

De betekenis zit verstopt in het woord zelf. Explanimation is een samenvoeging van de woorden ‘Explaining’ en ‘Animation’. Simpel gezegd is een explanimation dus: een animatie waarin iets wordt uitgelegd. Het doel hiervan is vrijwel altijd om complexe informatie eenvoudig en begrijpelijk te maken voor een doelgroep die zelf niet die specialistische kennis heeft. Een explanimation wordt in de volksmond ook wel een explainer video of uitleganimatie genoemd. 

Synoniemen van een explanimation:
  • Explainer of explainer video
  • Uitleganimatie of uitlegvideo
  • Animatie of animatievideo

Waarom werkt een uitleganimatie?

Het simpele antwoord op deze vraag ligt in het visuele karakter van een explanimation. Er zijn niet voor niets meerdere gezegdes over de kracht van beeld. Denk bijvoorbeeld aan ‘Zien is geloven’ en ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Wanneer je iets visueel maakt, helpt dit om mensen sneller te overtuigen. Een duidelijke uitleg is dus een manier om mensen over de streep te trekken, bijvoorbeeld om je product te kopen of om een nieuwe bedrijfsstrategie te omarmen. Zo draagt een explanimation laten maken bij aan het succes en de groei van je bedrijf.

De combinatie van beeld en geluid
De kracht van een uitleganimatie zit hem niet alleen in het beeld. Ook geluid speelt een belangrijke rol. Vaak bevat een explainervideo een voice-over stem. Deze vertelt een verhaal bij het beeld waardoor de boodschap zowel visueel als auditief ondersteunt wordt. Daarnaast kun je geanimeerde beelden goed combineren met live-action beelden. Zo is het mogelijk om bepaalde elementen van een boodschap te filmen en meer abstracte elementen juist met animatie over te brengen. Voorbeeld nummer 5 in deze blog geeft hier een goed beeld van. Verder is een animatievideo ook makkelijk te intergreren in de mediamix. Tegenwoordig kun je een uitlegvideo op vrijwel alle kanalen kwijt; van websites tot social media en van presenteaties tot beursstands en e-mail campagnes.

De kracht van een explanimation:
  • Het maakt ingewikkelde onderwerpen makkelijk te begrijpen.
  • Het helpt om mensen te overtuigen van je boodschap.
  • Het is een prettige manier van informatie tot je nemen.
  • Het helpt met een consistente manier van uitleggen.
  • Het is goed te combineren met live-action beelden.
  • Het is makkelijke te integreren in de mediamix

Al deze elementen samen maakt dat de informatie die je via een uitleganimatie deelt beter wordt begrepen en beter wordt onthouden in vergelijking met andere communicatiemiddelen. Later in de blog kun je voorbeelden van een uitleganimaties bekijken voor een indruk hoe andere bedrijven en organisaties een animatie video hebben ingezet. Op marketingfacts ontdek je hoe video helpt bij leadgeneratie.

Afbeelding: Een explanimation wordt op maat gemaakt door een illustrator en animator op de computer.

Waarvoor gebruik je Explanimations?

Een animatie video laten maken, is een goed idee omdat het een zeer breed inzetbare communicatietool is. Van het pitchen van een product tot het uitleggen van beleidsplannen. Met een explanimation kun je veel kanten op. Het overzichtje hieronder geeft een indruk van waar je een uitleganimatie allemaal voor kunt inzetten:

  • Marketingdoeleinden:
    Een explanimation kan eenvoudig worden gebruikt op een veelvoud van marketingkanalen, zoals websites, social media platformen, beursstands en advertentie-campagnes.
  • Interne communicatie toepassingen:
    Een uitleganimatie is een goede manier om bedrijfsstrategieën, beleids- of veranderplannen uit te leggen. De animatie kan makkelijk rondgestuurd worden of worden gebruikt in een presentatie.
  • Salesdoeleinden:
    Een explanimation is erg nuttig voor het pitchen van complexe of zeer omvangrijke producten en diensten. Dit helpt verkopers tijdens verkoopgesprekken of salespresentaties, zowel online als offline.
  • Educatieve toepassingen:
    Een uitleganimatie is ook zeer geschikt om mensen iet te laten leren. Veelgebruikte toepassingen zijn instructievideo’s, een e-learning of tutorials.

Een explainer video wordt dan ook vaak door bedrijven en organisaties gebruikt om producten, diensten, processen of beleid helder en begrijpelijk uit te leggen. Er zijn dan ook veel voorbeelden van uitleganimaties voor bedrijven. Ook op Frankwatching en Marketingtribune zijn nog wat extra toepassingen te vinden. 


Een eigen explanimation?

Start jouw offerte



6 mooie voorbeelden van een Explanimation

Er zijn dus tal van voorbeelden van een explanimation die een goed beeld geven van wat je er allemaal mee kunt. Als animatiestudio hebben uit onze eigen portfolio een selectie gemaakt van voorbeelden van een explanimation die ieder voor een ander doeleinde zijn gemaakt en ingezet. 

1. Een doelgroep overtuigen

Nieuwe klanten zijn voor ieder bedrijf essentieel. Daarom heeft elk bedrijf een manier nodig om hun leads om te zetten in klanten. Een uitleganimatie kan daar bij helpen door het visueel maken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Zo overtuig je mensen sneller dan met allen tekst.

Voorbeeld van een explanimation voor een software-product
Dit is met name geschikt voor digitale producten zoals software- of Software-as-a-Service (Saas) toepassingen. Het voorbeeld hieronder toont een video-pitch voor een digitaal platform waarmee bedrijven hun gereedschap kunnen beheren. De explanimation legt duidelijk uit hoe werkt, terwijl tegelijkertijd beelden laat zien van het online platform. Zo is voor potentiële klanten gelijk duidelijk wat ze kopen.

2. Een proces verduidelijken

In veel organisaties vinden allerlei processen plaats. Dit kan een werkwijze zijn, maar ook een logistiek- of onboardingsproces. Om alles goed te laten verlopen is het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van hoe het proces is ingericht. Dit geldt zowel voor interne als externe belanghebbenden. Een uitleganimatie is een goede manier om het verloop van een proces in slechts een paar minuten duidelijk te maken.

Voorbeeld van een explanimation voor een aanvraagproces
Het volgende voorbeeld toont een animatie video waarin wordt uitgelegd hoe het aanvragen van een nieuw paspoort of ID-bewijs in zijn werk gaat. Hierdoor weten burgers welke stappen ze moeten doorlopen en gaat er minder fout. Dit voorkomt ergernissen en zorgt dat mensen op tijd hun nieuwe identiteitsdocument hebben. Ook zorgt het voor verminderde werklast bij de gemeente.

3. Draagvlak creëren bij mensen

Voor het succes van een nieuw plan is draagvlak onmisbaar. Als medewerkers, collega’s, aandeelhouders of burgers niet achter een nieuwe missie, een vernieuwde strategie of een ander beleid staan, zal het plan niet snel slagen. Maar beleids- of veranderplannen bevatten vaak vele pagina’s tekst en zijn vaak vrij abstract. Daarom is een explanimation een goede manier om een nieuw plan uit leggen.

Voorbeeld van een explanimation voor een beleidsplan
Onderstaande voorbeeld is een uitleganimatie over een nieuwe visie voor het centrum van een stad. De gemeente wil het stadshart nieuw leven inblazen en daarvoor moet serieus verbouwd worden. Dit heeft natuurlijk invloed op veel mensen; van burgers tot ondernemers en toeristen. Het is belangrijk dat alle belanghebbende op de hoogte zijn van de plannen van de gemeente. Met deze explanimation maakt de gemeente heel mooi duidelijk waarom de gemeente het centrum wil vernieuwen, hoe ze dat gaan doen en wat de voordelen hiervan zijn. Zo creëren ze draagvlak bij alle betrokkenen en voorkomen ze ontevredenheid of zelfs bezwaarprocedures.

4. Een techniek of innovatie uitleggen

Nederland is een kenniseconomie. We zijn een broedplaats van innovatie en huisvesten veel mooie bedrijven met technisch vooruitstrevende producten. Dit reikt van geavanceerde machines, tot medische apparatuur en nieuwe teelt-methodes. Voor het uitrollen van deze nieuwe technieken is het essentieel dat mensen snappen hoe het werkt. Een explanimation is daarvoor een goede manier, omdat je er dingen visueel mee maakt die moeilijk te zien zijn. Bijvoorbeeld doordat het in een machines of onder de grond plaatsvind. Het kan ook zijn dat de techniek heel erg klein is of zelfs digitaal, zodat het überhaupt niet met het blote oog te zien is. In dit soort gevallen is een uitleganimatie ideaal om de techniek uit leggen.

Voorbeeld van een explanimation voor een technologische innovatie
In de explanimation hieronder wordt een innovatieve technologie uitgelegd waarmee het planten van zaden op de juiste manier gebeurt. Het is een zeer verfijnd proces dat in een machine en onder de grond plaatsvindt. De uitleganimatie brengt dit perfect in beeld, waardoor je ook zonder technische kennis begrijpt hoe het werkt en wat de voordelen zijn.

5. Duidelijke gebruiksinstructies geven

Een heldere instructie is altijd gebaat bij duidelijke beelden. Het is dus niet gek dat een explanimation een goede manier is om gebruiksinstructies te geven. Dit helpt bij het correct instaleren en/of gebruiken van een product. Daarnaast is een video veel aantrekkelijker dan een handleiding, wat ook de adoptie van de instructies verhoogd. Al met al zorgt een uitleganimatie daarmee voor minder foutief gebruik en bespaard het tijd.

Voorbeeld van een explanimation voor medische instructies
Het voorbeeld dat je hieronder ziet is een instructievideo voor het gebruik van medische meetapparatuur waarmee mensen zelf thuis moeten gaan meten. Als een meeting verkeerd wordt uitgevoerd, is deze niet bruikbaar. Daarom is correct meten erg belangrijk. Met de uitleganimatie wordt het gebruik van de apparatuur duidelijk uitgelegd en verhoogd dit de kans op correcte metingen. In dit voorbeeld wordt de animatie gecombineerd met live-action beeld. Dit maakt de uitleg van de animatie direct concreet.

6. Een E-learning programma ondersteunen

Een leven lang leren is een veel gehoorde uitspraak. In veel gevallen is dit simpelweg het delen van informatie. Een animatievideo is daar een heel geschikte tool voor. Doordat een video kijken minder moeite kost dan een boek lezen, is een explanimation een laagdrempelige manier om lesstof toch zich te nemen. Ook stelt het je in staat om metaforen te gebruiken of met visueel aansprekende voorbeelden te werken. Dit helpt om mensen de lesstof beter te laten begrijpen.

Voorbeeld van een explanimation voor Micro-learning
Het voorbeeld hieronder legt uit wat er komt kijken bij de transitie naar 5G en is een goed voorbeeld van een educatieve toepassing van een explanimation. Het betreft een zogenaamde ‘Micro-learning’. Dit is een beknopte leermodule over een specifiek onderwerp. Je ziet mirco-learnings veelal terug in e-learing programma’s en in corporate acadamies. De lesstof is vaak niet langer dan 5 minuten en is daarmee zeer geschikt voor een explainervideo.

Conclusie: een explanimation is een sterke marketingtool

Door de effectiviteit en de brede toepasbaarheid van een explanimation is het sterke tool in de mediamix van iedere marketingprofessional.

  • Een explanimation maakt complexe zaken duidelijk door een heldere visuele uitleg. Het is daarom heel effectie om mensenok te overtuigen.

  • Uitleganimaties zijn breed inzetbaar: van marketing en sales tot interne communcatie en educatie. Een uitleganimatie kan je dus echt integreren in je complete communicatiemix. 

  • Explanimations spreken een brede doelgroep aan: van klanten en medewerkers tot investeerders en aandeelhouders. 

Explanimation voor jouw bedrijf?

Start jouw offerte

Wat is een Explanimation

Wil jij scoren met videocontent? 

 

Ontdek onze succesformule


Vertel me meer. »

Video marketing
»