Animaties zijn er in allerlei stijlen. Daardoor is het vaak lastig te bepalen welke ontwerp het beste past bij het bedrijf, project of campagne. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden, zoals de huisstijl van het bedrijf, ede markt waarop gericht wordt en het doel van de video. Bijvoorbeeld, Een animatie voor een gevestigde naam heeft een andere stijl nodig dan een explanimation voor een uitdager in de markt. Het is verstandig om eerst goed te oriënteren in de stijlen van animaties. In deze blog zetten we een aantal stijlen uiteen aan de hand van verschillende doelstellingen voor de animatie.
Inhoud van dit artikel:
- Minimalistich ontwerp voor een zakelijke uitleg
- Cineastisch stijl voor merkbeleving en storytelling
- Stijl met een avatar voor identiteit en herkenbaarheid
- Isometrisch perspectief voor diepte en 3D
- Schematisch stijl voor Apps en Software
Je zoekt een zakelijk en heldere uitleg...
Kies een strak en minimalistisch ontwerp
Regelmatig wordt bij een animatie laten maken de kanttekening geplaats dat het als kinderachtig ervaren kan worden. En dat dit niet past bij een zakelijke doelgroep of B2B markt. Dat is niet noodzakelijkerwijs waar. Er zijn manieren voor een animatievideo maken dat toch zakelijk is. Vaak betekent het dat de stijl van de animatie minimalistisch en strak is. Door het strakke ontwerp van deze stijl creëer je een serieuze, zakelijke uitstraling.
Kenmerken van dit soort ontwerpen zijn dat de personages realistische, menselijke verhoudingen hebben. Dit voegt een gevoel van realisme toe, waardoor het een serieuzer karakter krijgt. En door de personages zonder gezicht uit te werken, trek je die stijl verder door. Ook kleurkeuze speelt een rol. Wees in dit geval behouden en kies een zakelijke kleurstelling. Dat betekent het vermijden van felle kleuren.
Deze animatievideo combineert een strakke, minimalistische stijl met hoogwaardige 3D omgevingen.
Een minimalistische stijl kan extra kracht bijgezet worden met een nieuwe trend: het combineren met 3D omgevingen. In plaats van volledig 2D ‘visuals’ te maken, maken we een deel in 3D. Dit zorgt voor een nog realistischer 'look & feel’. Dat komt onder andere doordat deze 3D modellen voor diepte zorgen en de animatie zo minder plat wordt. Het voegt ook extra professionaliteit toe, omdat de animatie een hoogwaardige uitstraling krijgt.
Een minimalistisch stijl – eventueel aangevuld met 3D componenten – is een perfecte aanpak als je op zoek bent naar animatievideo met professionele en zakelijke ‘look & feel’.
Je wilt merkbeleving creëren en storytelling...
Ga voor een cineastische animatie
Een cineastische stijl wordt ook wel een filmische stijl genoemd. Dit is een stijl een animatie studio veel creativiteit in kwijt kan. Een cineastisch stijl kenmerkt zich doordat het visuele concept een filmische benadering heeft. Dit komt terug in het ontwerp, maar net zo goed in wát er geïllustreerd wordt.
Een cineastisch animatie heeft bijvoorbeeld veel verschillende shots, zoals close-ups, off-shoulder shots, point-of-view shots en shots met scherpte-diepte. Door vanuit meerdere type beelden het verhaal te vertellen, creëer je meer beleving en dynamiek. De ‘shot dichtheid’ - het aantal shotwisselingen per seconde - ligt dus ook vrij hoog.
In deze animatievideo gebruiken allerlei type shots, zoals off-shoulders, close-ups and point-of-view shots.
Er zijn vele verschillende ontwerpstijlen waarin cineastisch animaties uitgevoerd worden. Meestal zijn het uitgebreidere ontwerpen, omdat dit nodig is om beleving te creëren. Vaak wordt in dit soort stijlen meer aandacht aan de details besteed. En dit heeft ook invloed op de kosten van de animatievideo. Meer detail betekent dat er meer tijd nodig is voor het otnwerp.
Filmische animaties zijn met name geschikt voor echte storytelling concepten, waarin beleving en emotie centraal staan. Storytelling gebruiken is sowieso één van de tips voor een animatie video. Het overbrengen van een merkverhaal leent zich bijvoorbeeld goed voor een cineastische stijl. Als je de doelgroep mee wilt nemen in jouw merkverhaal en beleving wilt creëren, dan is deze stijl perfect.
Je wilt een dienst herkenbaarheid geven...
Overweeg een animatie met een onderscheidende avatar
Het gebruik van een avatar biedt veel opties als marketingaanpak. Avatars zijn personages die een merk of product vertegenwoordigen. De kracht van een avatar is dat het herkenbaar is, toegankelijkheid creëert en een sterke identiteit geeft. Zeker voor abstracte diensten kan een avatar een oplossing zijn, omdat het daar de uitdaging is wat precies visueel te maken. Een animatievideo laten maken met een avatar biedt hier een uitkomst.
Avatars kunnen als een alternatief voor logo's gebruikt worden, maar werken ook goed complementair aan een traditionele huisstijl. Een bekend voorbeeld van een Avatar is het Bol.com personage. Dat personage vertegenwoordigt het platform en is een officiële vertegenwoordiging van Bol.com, maar het is niet het officiële logo van het merk.
In deze animatie hebben wij de Avatar RIC gecreeërd. RIC is een 'droid; die symbool staat voor het nieuwe intranet en kenmerken heeft van het product dat RAVO maakt (veegmachines).
Avatars zijn ook ideaal om een product of dienst een visuele identiteit te geven. Het wordt er als het ware het gezicht van. De avatar kan daarbij bijvoorbeeld ook visuele eigenschappen krijgen die de dienst vertegenwoordigen. Bij de avatar van Bol.com staat natuurlijk het grote, bolle lichaam symbool voor het bedrijf. Maar het kan ook USP's visueel maken, zoals ‘snelle levering’. In dat geval kan de avatar een visuele kenmerken hebben die we associëren met snelheid. Zo draagt een avatar bij aan het positioneren van de dienst.
Qua stijl hebben de meeste avatars een speels, ‘Cartoony' ontwerp. Voor video voor B2B bedrijven kan een avatar ook een zakelijk ontwerp krijgen. In dat geval moet voor het ontwerp een strakker, stilistische stijl toegepast worden. Belangrijk is wel om de avatar toch altijd een knuffel-gehalte te laten behouden, want het doel is dat mensen het personages leuk vinden en dat het benaderbaar blijft.
Als je op zoek bent naar een animatievideo die helpt om een product of dienst te positioneren dan is het inzetten van een avatar een goede optie.
Benieuwd naar een eigen animatievideo?
Je wilt een situatie schetsen...
Isometrisch perspectief creëert een completer beeld
2D animaties zijn tweedimensionaal. Plat dus. Voor sommige projecten is dat een beperking, omdat die bijvoorbeeld een bepaald overzicht of perspectief nodig hebben. Door diepte toe te voegen aan het ontwerp van de animatie maak je dit mogelijk. Maar 2D is geen 3D. Het is dus optische diepte en dat noemen wij isometrisch perspectief. Het is niet echt perspectief, het is de illusie van perspectief. Het is een manier van ontwerpen waarbij het gevoel van perspectief gecreëerd wordt en de maker zo in staat stelt een beter beeld van iets te vormen. En dat is één van de voordelen van animatie video's; visueel is alles mogelijk, dus ook 3D als het eigenlijk 2D is.
De keuze voor isometrisch perspectief kan dus een hele functionele zijn. Simpelweg om dat door dit type aanzicht de boodschap beter visueel te maken is en de uitleg beter ondersteund. Maar deze stijl van animeren kan ook een esthetische keuze zijn. Gewoon om dat het mooi is. Het geeft de animatievideo meer diepte. Dit wordt over het algemeen als een mooie manier van ontwerpen gezien en maakt de animatie extra professioneel. Ontwerpen in isometrisch perspectief kan in verschillende stijlen. Het kan in een Cartoon-ontwerp of een meer Corporate-ontwerp.
BetonBlock heeft deze explanimation laten maken in isometrisch perspectief voor meer gevoel van diepte.
Je promoot features van software of een app...
Werk met schematisch overzichten van schermen
Animatievideo's zijn ook perfect voor het uitleggen van software of een applicatie. Dit gaat om het uitleggen van het concept achter de app; wat kan je er uiteindelijk mee. In veel gevallen moet daarbij ook echte functionaliteiten gepresenteerd worden. En voor die features moeten dan de schermen uit de app terugkomen in de animatie. Het lijkt dan logisch of praktisch om de schermen één-op-één te verwerken in de video, maar vaak werkt dat niet goed. De schermen sluiten namelijk slecht aan bij een 2D animatie qua ontwerp.
In deze animatie hebben wij de schermen van de App heel concreet nagemaakt en verwerkt in de video.
Om dit op een goede manier te doen, gebruiken we een stijl waarbij we schermen – zoals dashboards – schematisch namaken. We gebruiken de kleuren, lay-out, iconen en vormen van de app en zetten dit om in het ontwerp van de animatie. Zo geeft het een goed beeld hoe de app werkt en past het bij de rest van de explanimation.
Toch blijft de uitdaging bij dit soort type animaties dat schermen natuurlijk best saai zijn. Het is dus de truc toch dynamiek te creëren. Dat doen we door met levendige animaties van handen de schermen te bedienen. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: het is nog duidelijker hoe alles werkt én het zorgt voor beweging en dynamiek.