Steeds meer bedrijven ontdekken animatievideo's. Maar wat zijn dan de redenen waarom zij een animatievideo maken? Meer dan 2/3 van de marketeers die video's gebruiken, kiezen voor explainer video's. Er zijn dan ook meerdere goede redenen waarom explanimations werken. Maar er is ook een reden om niet voor een animatievideo te kiezen. Ontdek in dit artikel waarom animaties populair zijn bij marketeers en waarom een animatie misschien toch niet voor jou is.
In dit artikel:
Redenen waarom wel
- Mensen kijken graag video
- Duidelijke communiceren werkt altijd
- Altijd uniek en onderscheidend
- Op veel kanalen in te zetten
- Video verbeter jouw marketing
- Voor de lange termijn
- Animaties verdien je terug
- Animaties zijn enorm praktisch
Reden waarom niet
Redenen waarom wel
1. Mensen kijken graag video
Mensen kijken graag video. Dat weten we uit eigen ervaring en dat blijkt ook uit allerlei cijfers over video marketing. Een video is natuurlijk veel aantrekkelijker dan andere vormen van communicatie.
Mensen delen 2x zo snel videocontent dan andere type content
Meer dan 50% van de mensen wilt graag meer video's zien van merken en bedrijven
Bijna 60% van de managers kijkt liever een video dan dat zij tekst lezen op een website
Mensen hebben aandacht voor video's terwijl bij artikelen of podcast zij vaak multi-tasken
Als mensen zo graag video kijken, dan is het natuurlijk een ‘No-Brainer’ voor jouw communicatie. Goede marketing speelt in op de klant. Door de content te gebruiken die mensen graag willen, word je aantrekkelijker voor jouw doelgroep.
Een animatie geeft veel visueel mogelijkheden, zoals deze animatie voor ACL Airshop die wij maakten.
2. Duidelijk communiceren werkt altijd
Een animatievideo legt duidelijk uit. Een explanimation gebruikt beeldtaal met een heldere uitleg. Door het te zien en te horen, is het voor jouw doelgroep makkelijker om jouw boodschap in zich op te nemen. Belangrijk is om te communiceren met verhalen. Dat heet storytelling. Een verhaal creëert een spanningsboog en zorgt dat mensen zich inleven. Met een verhaal maak je saaie informatie aantrekkelijk en zorg je voor structuur en een logisch opbouw. Op die manier houdt het de aandacht beter vast en kunnen mensen het beter volgen.
Meer dan 90% van de marketingmanagers zegt dat zij met video zorgen dat klanten hun producten beter snappen.
En helder communiceren werkt altijd. Want als jouw boodschap niet overkomt, dan realiseer je ook geen resultaat. Er zijn meerdere manieren hoe een animatie jouw marketing versterkt.
- Bouw aan jouw merk
- Vermarkt jouw product
- Vergroot jouw naamsbekendheid
- Verbeter jouw aftersales
- Verbeter jouw lead generatie
Wil je één van deze doelen bereiken, dan is helder communiceren belangrijk. Als jij bijvoorbeeld niet goed jouw product uitlegt, hoe wil je het dan succesvol in de markt zetten? Het maakt dan niet uit hoe goed het product is: als niemand het snapt, verkoopt het niet. Door helder uit te leggen, helpt een animatie laten maken jouw doelen te realiseren.
3. Altijd uniek en onderscheidend
Nog een goede reden om een animatievideo te maken, is dat het altijd uniek is. En dus heel onderscheidend is voor jouw bedrijf. Het is altijd maatwerk. Iedere illustratie, ieder effect is handgemaakt door de animatiestudio. Dat is een ambacht. En er is dus veel mogelijk qua stijlen voor de animatie video. Welke stijl je ook kiest: het is altijd naar de huisstijl en dus heel herkenbaar. Op die manier zorg je dus voor grafisch eenheid en een duidelijke beeldtaal. Niet 12-in-een-dozijn, zoals met stockbeelden. Uniek. Handmade. Stijlvol. Een krachtige en onderscheidende marketingtool.
Met animaties is ‘The sky the limit'. Je bent niet beperkt tot wat er fysiek kan. Het begint letterlijk met een leeg vel papier. Hierop kan alle creativiteit loskomen. Bedenk het en we maken het. Dit zorgt dus ook dat een explainimation altijd heel onderscheidend is. Jouw boodschap wordt op een creatieve en opvallende manier gepresenteerd. Check maar eens voorbeelden van animatievideo's om te zien wat er allemaal kan.
Animaties maken is eem ambacht, waar creativiteit en goed ontwerpen bij komt kijken.
4. Op veel kanalen in te zetten
Een animatie video is via veel kanalen in te zetten. Online en offline. Dit biedt dus veel potentie om onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep, waar die dan ook actief is. En het zorgt dat jij optimaal profiteert van de kracht van een animatievideo. Op vrijwel alle kanalen waar jouw bedrijf actief is, kan de animatievideo ingezet worden. Zo zorg je voor een marketing-brede boost.
ONLINE |
OFFLINE |
Eigen site | Beurzen |
Congressen | |
Lobby | |
Instragram | Wachtruimtes |
Verkoopgesprekken | |
Vacature sites | Powerpoints |
Meer weten over een eigen animatie?
5. Video verbetert marketing
Een reden waarom animaties ingezet worden, is dat het de marketing van bedrijven versterkt. Het verbetert de resultaten en dat blijkt ook uit studies en enquêtes.
Bijna 9 op de 10 marketingmanagers trekt meer bezoekers naar de site met video
84% van de mensen is overtuigd door een video om een product te kopen
9 op de 10 bedrijven haalt een nieuwe klant binnen met video op social media
83% van de Marketeers genereert meer leads dankzij video's
8 op de 10 marketingmanagers verbetert de sales-resultaten met video
Dat zijn overtuigende cijfers. Deze resultaten komen voort uit de redenen die we hierboven uitleggen. Mensen kijken graag video en het maakt jouw boodschap helder op een onderscheidende manier. En doordat het op veel kanalen in te zetten is, heeft het brede impact.
Video is ook goed om de vindbaarheid van jouw bedrijf en website te verbeteren. Zo kan jouw animatie direct op de eerste pagina van Google komen te staan. Dit kan in de vorm van een Video Rich Snippet en via YouTube. En een websitepagina met een video scoort ook beter in Google. Zeker als jij een video sitemap toepast.
Ook op social media helpt video jouw marketing vooruit. Video's zorgen voor grotere zichtbaarheid en worden sneller gedeeld. Daardoor ben je dus beter zichtbaar op social media.
Ben jij van plan te investeren in marketing dan is een explanimation laten maken een goed idee.
6. Voor de lange termijn
Een kracht van explainer video's is dat het voor lange termijn inzetbaar is. Een animatie is een marketingtool met een lange houdbaarheid. Een video is zomaar drie jaar in te zetten. Wij hebben zelfs opdrachtgever die onze animatievideo's langer dan vijf jaar gebruiken. Op die manier werkt de video jarenlang voor jouw marketing. En dit is ook gunstig voor de ROI op de animatie, zoals we bij reden 7 uitleggen.
Een voordeel is dat animaties weinig onderdelen hebben die snel veranderen. Bij een promotiefilm kan bijvoorbeeld een medewerker in beeld zijn die een jaar later bij jouw bedrijf vertrekt. Zijn er wel wat veranderingen nodig, dan is dat geen probleem zoals we bij reden 8 uitleggen.
7. Animatie video's verdien je terug
Een animatie video maken verdien je terug. Dat is nog eens een goede reden! Maar hoe zit dat dan? Het is een combinatie van alle redenen die hierboven bespreken. De kosten van een animatie maken, is ongeveer 3 tot 4 duizend euro. En de animatievideo zet je daarna via veel kanalen in én voor meerdere jaren. Zo kan je dus ook over een langere periode profiteren en is er tijd om het terug te verdienen. En dit blijkt ook weer uit onderzoek.
Bijna 9 op de 10 marketingmanagers zeggen een positieve ROI van video te hebben.
Een eenvoudige benadering is om dit eens door te rekenen. Bij een animatie van 3 duizend 5 honderd euro die je 3 jaar inzet zijn de gemiddelde kosten 100 euro per maand. Wat kost een advertentie is een vakblad of een stand op de beurs? En beide investeringen zijn ook nog éénmalig. Het vakblad is na het volgende nummer al niet meer actueel. Een beurs duurt hoogstens een paar dagen.
Als je jouw gemiddelde omzet per klant weet, is de som ook te maken. Stel dat een klant gemiddeld 500 euro omzet oplevert. Als de video helpt om iedere maand één klant te overtuigen, dan is de video met 7 maanden terugverdient. Anders voorgerekend: vanaf 7 nieuwe klanten is de video rendabel. Bij video voor B2B bedrijven kan dit nog sneller gaan, omdat de omzet per klant daar vaak veel hoger ligt. Soms wel tonnen per klant. Dan heeft een animatie van een paar duizend euro snel een positieve ROI.
Nog een andere benadering is om het per video-weergave terug te rekenen. Stel in 3 jaar tijd wordt de video 5.000 keer bekeken. Dan kost een weergave slechts 0,70 cent. Vergelijk dit met de kosten van online banner advertenties of de kosten van een Adwords advertentie, dan valt het voordeel snel uit in het voordeel van video.
8. Een animatie is enorm praktisch
Een explanimation is praktisch. Het maken van een animatie is studio werk. En dat voorkomt veel organisatorisch gedoe. Voor een bedrijfsfilm laten maken, is van alles nodig: een filmcrew, figuranten, een locatie, het weer moet goed zijn, et cetera. Dat is allemaal niet nodig bij animatievideo's. Het is daardoor dus veel toegankelijker. Als animatiestudio in regio Amsterdam maken wij de video van script tot oplevering. Allemaal vanuit ons kantoor. De opdrachtgever beoordeelt en stuurt bij, de rest doen wij. Dit maakt het proces voorspelbaar en zorgt voor een snelle levering. Perfect als je deadlines hebt, bijvoorbeeld.
En wil je regelmatig video inzetten als onderdeel van jouw video marketing? Dan bieden explainer video's productionele voordelen. Het is makkelijk om seriematig te werken. De stijl hergebruiken we: efficiënt en het zorgt voor herkenbaarheid. Alle illustraties die wij maken, kunnen weer gebruikt worden voor andere video's. Zo zijn we productief en hoeven we niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden. Dit verkort de doorlooptijd nog meer en vaak is dus ook gunstig voor de prijs.
Regelmatig gebruiken klanten van onze de illustraties van de animatie ook los als afbeeldingen. Op de website of in Powerpoints. En we maken vaak ook nog infographics of posters op basis van de animatie. Dat is kosteneffectief, want je werkt met bestaand materiaal.
Nog één van de voordelen van een animatievideo, is dat het makkelijk up te daten is. Stel er wijzigt iets, dan is het bij animaties eenvoudig om aan te passen. Er hoeft geen filmcrew en locaties geregeld te worden, er zijn geen acteurs of figuranten nodig. Is er bijvoorbeeld een verbeterde versie van het product gelanceerd, dan kan de animatie dit simpel doorvoeren. Dit verlengt dus ook de houdbaarheid weer en kan je de video nog langer gebruiken.
Reden om het niet te doen
1. Er is geen garantie op succes
Het zijn allemaal goede redenen waarom een animatie laten maken werkt. Maar er is ook een reden om het vooral niet te doen: er is geen garantie op succes. Niet iedere video werkt. Hoe groot fan wij ook zijn, dat is wel waar. Een garantie dat een video alles levert wat we in dit artikel uitleggen, is er niet. Om alle resultaten wel te realiseren, moet je het goed aanpakken. Een goede animatievideo heeft:
- Goede storytelling, zodat mensen het graag kijken en het helder uitlegt
- Een maatwerk stijl, zodat het uniek en onderscheidend is
- Een content aanpak, zodat het alle kanalen optimaal benut
Door dit samen te brengen is de kans op betere marketingresultaten, een animatie die lang in te zetten is en een video die zichzelf terugverdient het grootst. Hiervoor hebben wij een unieke video marketing methode.