Animatievideo's blinken uit in veelzijdigheid. Creatief gezien kan je er alle kanten mee op. En ook om jouw marketing te versterken, bieden animaties veel mogelijkheden. Wist je dat 7 van 10 marketingmanagers die aan video marketing doen, explanimations gebuikt? Er zijn meerdere manieren hoe een explainer video ingezet kan worden voor betere marketing. Ter inspiratie leggen wij in dit artikel de 5 manieren uit hoe animatievideo's vaak gebruik worden. Met een casus als voorbeeld.
In dit artikel:
- Merkverhaal presenteren
- Producten promoten
- Naambekendheid opbouwen
- After Sales versoepelen
- Lead generatie verbeteren
Merkverhaal presenteren
Een sterk merk heeft aantrekkingskracht. Het creëert voorkeur bij klanten. Voorkeur voor wie jouw bedrijf is en waar het voor staat. De kracht van merken in B2C is iedereen bekend, maar uit onderzoek blijkt ook dat B2B branding veel voordelen biedt.
Volgens McKincy presteren B2B merken 20% beter
Ieder merk heeft een verhaal. En dat moet verteld worden. Een animatievideo is daar perfect voor. Dat komt doordat het beeld combineert met een sterk verhaal. Het brengt een verhaal over met door te laten zien en te laten horen. Dat is één van de voordelen van animaties.
Als je jouw merk tot leven wil brengen, vertrouw je dan op een tekst of een foto? Een explanimation van een paar minuten zet jouw merk pas echt goed neer. En het biedt ook kansen om de naambekendheid te vergroten van jouw merk, daarover later meer.
Casus: Boon Edam
Voor Boon Edam vertellen wij hun ‘Heritage Story’ in een animatie met een unieke stijl en eigen tone-of-voice. Het vertelt over de geschiedenis van het bedrijf. We gaan letterlijk terug in de tijd, want alles kan in een animatie. Zo nemen we de kijker mee in het verhaal van een klein timmerbedrijf dat uitgroeide tot een wereldmarktleider in draaideuren.
Producten promoten
Een goed product verkoopt zichzelf. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Iedere product of dienst kan wel een steuntje in de rug gebruiken. Door een animatie video laten maken, leg je helder uit wat de meerwaarde van jouw product is en welke voordelen het heeft.
Een explainer video maakt in een paar minuten duidelijk wat het product de klant te bieden heeft. Door eerst duidelijk de context te schetsen, zoals een probleem of situatie, is het voor klanten snel duidelijk waar jouw product hen meehelpt. Daarna presenteert de video de voordelen van het product. En hoe het probleem opgelost wordt of hoe het de situatie verbeterd. De combinatie van probleem-oplossing, zorgt voor een flinke dosis overtuiging bij klanten. En dit blijkt ook uit onderzoek, want markteers geven aan dat video hen helpt om hun product beter uit te leggen.
Ruim 9 van de 10 marketeers zegt dat een video gezorgd heeft dat klanten hun producten goed bergrijpen.
Ook hier is de kracht van video marketing natuurlijk weer sterk. In animaties is visueel alles mogelijk. Het product kan bijvoorbeeld herkenbaar nagemaakt worden. En er kunnen allerlei toepassingen in beeld gebracht worden. Ook kunnen er meerdere persona terugkomen in een animatie.
Zeker voor B2B bedrijven met een technisch product biedt dit kansen. Een technisch product laat zich vaak lastig in beeld brengen, is moeilijk uit te leggen en het is altijd een uitdaging om de vele toepassingen duidelijk te maken. Een explanimation laten maken is hier de uitkomst, omdat het dit allemaal in beeld kan brengen. En dat zonder veel organisatorisch gedoe: er hoeft niet bij klanten gefilmd te worden bijvoorbeeld.
Casus: Lanza
Lanza is software voor het voorraadbeheer van onderdelen. Met een explainer video leggen we eerst uit dat voorraadbeheer een enorme puzzel is. Met allerlei variabelen. Daarna vertellen we hoe Lanza dat makkelijker maakt. We gebruiken de metafoor van een Rubiks Kubus als onderdeel van onze storytelling methode en om op verbeelding in te spelen.
Interesse in een animatie?
Meer over animatie laten maken
Naamsbekendheid opbouwen
Ook om een grotere naambekendheid te creëren, is een animatievideo waardevol. Naambekendheid is een belangrijk onderdeel van Branding. Brandig bestaat uit twee dingen: merkidentiteit en merkbekendheid. Een merk kan niet zonder bekendheid. Sterker nog: een merk dat niemand kent, is eigenlijk geen merk te noemen. Dat is meer een naam.
Om bekend te worden, heb je een groot bereik nodig. Je moet klanten bereiken om in beeld te komen bij ze. Een groot bereik creëren je door veel te communiceren via meerdere kanalen. Betaald, door te adverteren. En ook onbetaald, door vindbaar te zijn op Google en actief te zijn op social media.
Veel B2C merken kennen we van tv-commercials, maar voor veel MKB-bedrijven is dat niet mogelijk. En voor B2B bedrijven is tv-reclame vaak niet relevant.
Met een animatievideo heb je veel mogelijkheden om merkbekendheid op te bouwen. Een video valt natuurlijk erg op. Zeker ook in de vele animatiestijlen die er zijn. En is via veel kanalen in te zetten. Mensen delen een video ook sneller dan andere content. Hierdoor is de kans ook groter dat het viraal gaat.
De kans is 2x groter dat mensen een video delen, dan andere type content
Zet jouw explanimation in op allerlei kanalen. En doe dat voor langere periodes gedurende het jaar. Zo kom je in beeld bij klanten en gaan ze jouw merk onthouden.
- Plaats op de website
- Zet in op social media als social video
- Maak het vindbaar op YouTube
- Gebruik de animatie in emailmarketing
- Presenteer het op beurzen
- Verspreid het onder dealers
- Gebruik als social media advertentie
- Zet het in als YouTube pre-roll
Casus: Betonblock
Voor Betonblock leggen we met een explanimation de kern van hun product uit. Deze video wordt breed ingezet om zo klanten te bereiken. Door de betonmallen realistisch na te maken, is de herkenbaarheid nog groter. Dit komt door de stijl die we hebben gebruikt: isometrisch perspectief. Een goed stijl kiezen, is een belangrijke tip voor animatievideo's.
Hoogwaardige After Sales bieden
Ieder bedrijf wil natuurlijk graag nieuwe klanten werven en nieuwe producten verkopen. En daar is marketing en sales verantwoordelijk voor. Vaak stopt het daar niet. Zodra iemand klant is, heeft diegene nog klantenservice of After Sales nodig. Zeker in B2B markten, waar het vaak om lange termijn investeringen gaat. Goede After Sales is vaak een reden waarom klanten ook klant blijven.
Voor klantenservice is heldere communicatie dus belangrijk. Klanten willen graag snel en duidelijk geholpen worden. Met een explanimation leg je helder uit hoe jouw After Sales proces werkt. Ook voor gebruiksinstructies van producten of voor onderhoud leent een explainer video zich goed. Een bijkomend voordeel is dat de klantenservice of binnendienst minder belast wordt, doordat klanten minder vragen hebben.
4 op 10 de markterees hebben het aantal contacten met klanterservice verlaagd met de inzet van video.
Casus: Grizzly New Marketing
In deze uitleganimatie voor online marketing bureau Grizzly leggen we uit hoe het proces werkt, zodra de klant met Grizzly gestart is. Om de klant online vindbaar te maken, start Grizzly een 10 weken traject. Door dit helder uit te leggen, weet de klant wat ze kunnen verwachten en hebben ze daar minder vragen over.
Lead generatie & nurtering
Iedere B2B marketeer is met lead generatie bezig. Consumenten bestellen producten direct, in een winkel of webshop. Bij B2B bedrijven gaat dat anders. B2B producten zijn vaak op maat. En klanten hebben advies nodig. Een lead moet geholpen worden tot aankoop. Dat is een intensief traject van uitleggen, cases bespreken en contact houden. Een animatie kan hier een grote rol spelen. Uit onderzoek blijkt dat veel marketeers leads werven met video. Werf je genoeg leads dan kunnen de kosten van een animatievideo al snel uit.
8 op de 10 marketeers geeft aan dat video hen helpt met leads genereren
Maak bijvoorbeeld een animatie die uitlegt hoe het aankoopproces eruitziet. Dat helpt om het proces makkelijker te maken en verhoogt de kans op aankoop, doordat het barrières wegneemt. Iemand zal eerder contact opnemen als het voor diegene duidelijk is wat hen te wachten staat.
Nog een manier hoe een explanimation het verschil maakt, is het presenteren van cases. Het kan soms lastig zijn voor klanten om goed voor zich te zien hoe iets werkt in de praktijk. Met een animatie kan je een scenario creëren die in beeld brengt hoe jouw product in de praktijk wordt toegepast. Dit kan ook inspireren en klanten op ideeën brengen hoe jij waardevol voor hen kan zijn.
Casus: Brugman Letselschade Advocaten
Brugman Letstelschade Advocaten wilde laten zien in welke situaties mensen voor letschade in aanmerking komen. Wij maakten een serie animaties die cases presenteert, om de bewustwording bij mensen te vergroten.