Onder jongeren – 13 tot 20 jaar – is YouTube het #1 platform blijkt uit een recent onderzoek (maart 2017) van Defy Media uit New York. Adweek heeft hier een overzichtelijke infographic van gemaakt. Opvallend is dat YouTube verreweg het grootste platform is onder deze Genereatie Z: vrijwel iedereen van deze generatie (95%) gebruikt YouTube en de helft geeft aan ‘Niet zonder’ te kunnen. Bekijk de Infographic
Vooral als je dit vergelijkt met het percentage dat Facebook (67%) en Instagram (69%) gebruikt is deze uitkomst opvallend. Ook wordt er in het onderzoek gekeken waarvoor generatie Z verschillende platformen gebruikt. Zo gebruiken jongeren YouTube:
- Om even lekker te lachen (51%)
- Voor koopadviezen (24%)
- Voor uitleg en instructies (66%)
- Op de hoogte te blijven van nieuws (23%)
Ook bij deze cijfers is het weer opvallend dat YouTube vaak beter of net zo goed scoort als Facebook en Instragram.
De tijd dat grote sterren het monopolie op ‘influencer marketing’ hebben is ook voorgoed voorbij. Uit het onderzoek blijkt dat in sommige sectoren (Schoonheidsproducten en Tech gadgets) de jongeren social media ‘celebs’ al meer vertrouwen als het gaat om koopadviezen dan sterren van bijvoorbeeld film of televisie. En de meeste van Generatie Z vinden het geen probleem als sterren producten of merken openlijk aanbevelen.
YouTube wordt dus een steeds belangrijker platform voor bedrijven. Zeker die bedrijven die zich op de jeugd richt. Vaak is de jeugd voorloper en volgen de andere leeftijdsgroepen later. Op basis van dit onderzoek mogen we dus verwachten dat YouTube alleen maar belangrijker wordt. Bedrijven gaan dus steeds meer video in hun marketing gebruiken.