YouTube is populair. Bij sportliefhebbers, techniekfanaten, modekoninginnen, nieuwsjunkies. Iedereen zit op YouTube. Ook als bedrijf is YouTube ideaal om je verhaal te vertellen, te laten zien. Maar dan moet je wel opvallen. In deze blogserie geef ik antwoord op de vraag: Hoe scoor ik op YouTube? In dit artikel: YouTube bedrijfskanaal
Wat voor YouTube kanaal start ik?
Een YouTube bedrijfskanaal is het officiële videokanaal van je bedrijf. Alle YouTube activiteiten van je bedrijf organiseer je vanuit het bedrijfskanaal op YouTube. Een veel gemaakte fout is dat je geen duidelijke keuze maakt in wat je bedrijf op YouTube gaat doen. Qua YouTube kanaal voor bedrijven onderscheid ik drie types:
1. Promotiekanaal
Een promotiekanaal gebruik je voor promotionele acties op YouTube. Het voornaamste doel is een professionele presentatie en het direct promoten van je bedrijf of product.
2. Trainingskanaal
Een trainingskanaal is een digitale handleiding of online trainingscentrum. Het voornaamste doel is kennis delen of klanten instrueren over het gebruik van je product.
3. Sociaal kanaal
Een sociaal kanaal is onderdeel van je social media. Het voornaamste doel is interactie met je publiek en de kijker te vermaken. Kijkers worden zo ambassadeurs.
Het type kanaal beïnvloed wat voor soort video’s je publiceert en hoe je YouTube Seo invult. Als je alleen korte promotiefilms publiceert, dan kan je geen sociaal kanaal uitrollen. Dat spreekt voor zich. Voor de vindbaarheid maak je ook andere keuzes per type kanaal. Bij een promotiekanaal wil je vindbaar zijn bij product-gerelateerde zoekwoorden. Bij een trainingskanaal gebruik je juist zoekwoordcombinaties in de stijl van ‘Hoe doe ik’ of ‘Hoe werkt’.
Hoe richt ik mijn YouTube kanaal in?
Als je niet oplet is het YouTube kanaal van je bedrijf binnen no-time een rommeltje. Slordig. Onoverzichtelijk. Onderdeel van goede YouTube marketing is een YouTube kanaal met een mooi ontwerp en overzichtelijk indeling.
Een goed ontwerp is herkenbaar en in eigen huisstijl ontworpen. Het ontwerp op YouTube bestaat uit een YouTube portret en een YouTube kanaal banner. Het portret verschijnt in de zoekresultaten als men naar video’s zoekt en moet duidelijk herkenbaar zijn. Gebruik hier gewoon je logo voor. De kanaal banner staat bovenaan het YouTube kanaal en is bepalend voor de uitstraling. Zorg voor een rustig ontwerp, een mooie foto doet vaak wonderen. Maak ook gebruik van tekst om aan te geven waar je YouTube kanaal over gaat.
Een goede indeling van je YouTube kanaal zorgt ervoor dat kijkers zich makkelijk oriënteren. Dat is belangrijk, want anders haken ze af en zoeken ze verder. Voor een goede indeling is de homepagina van het YouTube kanaal bepalend. Voeg daar een kanaal-trailer en afspeellijsten toe. De kanaal-trailer kan je meest populaire video zijn, de meeste recente video of een speciaal gemaakte welkomst-video, die het kanaal introduceert en kijkers uitnodigt om zich te abonneren. Maak afspeellijsten van video’s met een overeenkomend thema, zoals product of filmstijl. Voeg je afspeellijsten als sectie toe op de homepagina van het YouTube kanaal.
Door een goede strategie te kiezen en voldoende tijd aan het YouTube kanaal te besteden, krijg je er een enorm uithangbord voor je bedrijf bij.
Aanvullende tips
1. Doe onderzoek naar wat kijkers interessant vinden. Wat zijn populaire video’s en wat kenmerkt die video’s? Neem dit mee om een goede keuze van type kanaal te maken.
2. Het YouTube portret is relatief klein als het in de zoekresultaten verschijnt. Maak het ontwerp daarom niet te ingewikkeld. Dat oogt druk, is slecht te zien en slecht leesbaar.
3. Voeg altijd links naar je website en social media toe aan je kanaal banner. Zo zorg je dat kijkers gemakkelijk meer over je bedrijf of product kunnen vinden.