B2B marketing in transitie: de 8 trends van 2024

01 augustus 2024

B2B marketing is in transitie. Dat merk je aan alles, je ziet het overal. Het bruist van vernieuwing. Op LinkedIn. In Communities. Op Events. De digitalisering gooit inmiddels ook de wereld van B2B volledig op zijn kop. De B2B klant is beter geïnformeerd dan ooit. Zij doen hun onderzoek zelf, met name online, en melden zich pas als zij toe zijn om te kopen. De rol van B2B sales en marketing verandert daardoor. Veel bedrijven in branches als de maakindustrie, SaaS en zakelijke of financiële dienstverlening richten het op een andere manier in. Welke trends zijn daarin leidend? In dit artikel verdiepen we de belangrijkste trends die wij als B2B videobureau zien bij onze klanten.   

In dit artikel ontdek je deze 8 trends: 

  1. Van Zenden naar Dialoog
  2. Van Product naar Klant 
  3. Van Sales First naar Sales Alignment 
  4. Van Feiten naar Verhalen 
  5. Van Tekst naar Content 
  6. Van Lone Wolfs naar Wolf Packs 
  7. Van Gated naar Non-Gated 
  8. Van Creëren naar Genereren (Ai) 

Van Zenden naar Dialoog  

Traditioneel gezien is veel B2B marketing een gevalletje van zenden. Bedrijven vertellen wat zij graag willen vertellen. Marketing wordt vanuit kantoor bedacht en uitgewerkt zonder de klant daarin te betrekken. Anno 2024 is er in B2B marketing steeds meer de dialoog met klanten. Marketeers praten meer met klanten en verdiepen zich in hen. Ze achterhalen zo hun drijfveren, uitdagingen, belangrijke thema's en kanalen waar zij actief zijn. Met die informatie is het mogelijk om marketing beter aan te laten sluiten bij de klant.  

Van Product naar Klant 

In veel sectoren draait het om het product. Als het product goed is, verkoopt het zichzelf. En natuurlijk is het product belangrijk. Maar in B2B begrijpen we inmiddels steeds beter dat niemand echt aangaat op productkenmerken. De transitie die we zien is dat B2B marketing meer en meer gericht is op de klant. B2B wordt klantgerichter. Het gaat om klantvoordelen, uitdagingen en begrijpelijke proposities in plaats van features, productafmetingen en assortimenten.   

Voor inspiratie en de laatste ontwikkelingen in B2B is JerrelArkes.nl zeker een aanrader. Jerrel maakt veel podcasts over B2B marketing, waarmee je perfect op de hoogte blijft.  

Van Sales First naar Sales Alignement 

In B2B zijn Sales en Marketing lange tijd twee apart afdelingen geweest, maar dit is aan het verschuiven. Steeds meer B2B bedrijven brengen Sales en Marketing samen in één commercieel team met dezelfde doelstellingen en meer samenwerking. Ze krijgen een gedeelde verantwoordelijk over omzetdoelen en richten samen een pipeline in. In plaats van hard gaan op koude of lauwe acquisitie waarbij marketing met name ondersteunend is, werken deze ‘Revenue Teams’ vanuit een gezamenlijk aanpak.   

Van Feiten naar Verhalen 

B2B marketeers omarmen massaal storytelling. Saaie marketing dat vol staat met informatie en de klant overlaadt met feiten en cijfers maakt plaats voor creatieve verhalen. Een verhaal resoneert beter bij mensen, ook bij B2B klanten. Websites, whitepapers, video's van B2B bedrijven worden anno 2024 steeds meer volgens de principes van storytelling ontwikkeld. Bekende storytelling methodes als Storybrand en The Hero's Journey geven de marketing van B2B bedrijven vorm. B2B content wordt zo creatiever, aantrekkelijker en overtuigender

In deze brandvideo zie je terug wat de kracht van een sterk verhaal is en de impact van video.
 

Van Tekst naar Content 

Traditioneel is B2B nogal tekst georiënteerd. De website, brochures en presentaties staan vol met lange teksten en hier-en-daar een foto. Vaak zijn de foto's ook nog stockfoto's of slechte Smartphone fotografie. Dit verandert nu naar ‘Rich Content’. B2B bedrijven zetten video's, podcasts en maatwerk fotografie in om hun marketing te verrijken. Dit spreekt natuurlijk meer aan én zorgt ook voor meer zichtbaarheid. Zowel voor de vindbaarheid in Google als de zichtbaarheid op social media is visuele content belangrijk.  

Van Lone Wolfs naar Wolf Packs 

Bij veel B2B bedrijven bestaat het marketingteam uit maar één en dezelfde persoon. Dit zijn duizendpoten die de hele marketingmachine laten draaien. Van het organiseren van beursstands tot de productie van video's en het bijhouden van de website. Lone Wolfs worden deze marketeers genoemd. Maar alleen is maar alleen. Steeds meer van deze marketeers zoeken elkaar op in Communities of via LinkedIn. Daar sparren ze samen, doen ze inspiratie op en brengen ze elkaar verder. Samen sta je sterker. Dit is ook één van de redenen dat waarom ontwikkelingen nu zo snel gaan. In B2B is men volop bezig uit te dagen en te inspireren. Een levendige en informele B2B community die zeker aan te raden is, is Foeter.nl.  

Van Gated Content naar Non-Gated Content 

B2B is vol gegaan voor Inbound Marketing. Menig bedrijf heeft whitepapers achter formuliertjes staan met als doel om contactgegevens verzamelen. Daarna gaat het marketingtreintje lopen. Dit heet ‘Gated Content’. Om toegang te krijgen tot content moet de klant eerst langs een virtuele poort door zich te identificeren. Deze vorm van Lead Generatie maakt plaats voor Demand Generation, waarbij waardevolle content openlijk en vrij wordt gedeeld. Dat noemen we ‘Non-Gated Content’. Door content openlijk te delen, is het direct beschikbaar voor de doelgroep. Dit zorgt voor een groter bereik en directer contact met je publiek.  

Van Creëren naar Genereren (Ai) 

De Ai trend gaat ook niet aan de B2B wereld voorbij. Juist voor B2B bedrijven met relatief kleine marketingteams biedt Ai enorme kansen op productiever en creatiever te zijn. Voorheen moest alles uit de hoge hoed van de marketeer zelf komen en werden er ook snel externe bureaus ingeschakeld. Generative Ai helpt B2B marketeers meer zelf te doen en te maken. Dit zorgt voor veel nieuwe mogelijkheden om content te maken en zal menig marketingproces compleet op zijn kop zetten. 

Voor video's wordt er vaak op locatie gefilmd.  

Hoever ben jij in transitie? 

Daag jezelf eens uit: hoever ben jij eigenlijk al in deze transities? Natuurlijk is het helemaal niet nodig om met iedere trend mee te waaien. Maar veel van deze ontwikkelingen zullen de wereld van B2B marketing toch wel blijven vernieuwen. Wij als Playforward spelen als videobureau een rol bij de transitie van tekst naar videocontent. Met onze aanpak voor succesvolle video's helpen wij B2B bedrijven hun marketing te upgraden.  

Ontdek wat wij doen voor B2B bedrijven

Video voor B2B

B2B marketing trends

Wil jij scoren met videocontent? 

 

Ontdek onze succesformule


Vertel me meer. »

Video marketing
»