Een advertentiecampagne op YouTube is een betaalbare manier om naamsbekendheid op te bouwen en bezoek naar de website te verhogen. Niet alleen voor de bekende merken, maar ook voor MKB ondernemers. Want juist voor het MKB is gericht adverteren van groot belang en dat is precies waar YouTube sterk in is. Hoe dat werkt? Ik leg het uit.
Schiet met scherp
We zijn niet allemaal een Coca-Cola met zo’n brede doelgroep dat vrijwel iedereen klant is. MKB bedrijven hebben vaak een specifieke doelgroep. Gericht adverteren is dan van groot belang. In het wilde weg schieten werkt niet. Het is de truc om de doelgroep te vinden. Slaag je daar niet in dan is het rendement te laag. YouTube biedt hier uitkomst met een advertentie-model waarmee je gericht de doelgroep op kan zoeken. Gericht adverteren is een belangrijke reden voor bedrijven waarom ze adverteren op YouTube.
Vind de doelgroep
YouTube biedt een schat aan informatie. Op basis van die informatie kan de adverteerder een groep kijkers selecteren aan wie de YouTube videoadvertentie wordt laten zien. Een selectie van kijkers maken kan op basis van persoonskenmerken en op basis van content. De YouTube advertentie wordt alleen laten zien aan kijkers die aan alle persoonskenmerken voldoen en die naar de content kijken die de adverteerder heeft geselecteerd. Door deze combinatie krijgt alleen een specifieke groep kijkers op YouTube de advertentie te zien.
Selecteren op persoonskenmerken
Het filteren op persoonskenmerken is op basis van wat YouTube weet van de kijker. De adverteerder kan zorgen dat de kijkers dezelfde persoonskenmerken hebben als de doelgroep. Er zijn 6 persoonskenmerken waarmee YouTube filtert:
1. Leeftijd
Adverteer bij kijkers die binnen een bepaalde leeftijdscategorie vallen.
2. Geslacht
Kies of de video advertentie aan specifiek mannen of vrouwen wordt laten zien.
2. Locaties
Adverteer bij kijkers die in een bepaalde regio of stad wonen.
3. Taal
Adverteer bij kijkers die een specifieke taal spreken.
4. Toestel
Adverteer bij kijkers die via een PC, laptop, tablet of smartphone kijken.
5. Interesses
Adverteer bij kijkers die video’s over bepaalde onderwerpen hebben bekeken.
Selecteren op content
Het selecteren op de content is op basis van welke video’s mensen zoeken en bekijken op YouTube. De adverteerder kan aangeven bij welke soort video’s de advertentie moet verschijnen. Op deze manier zorgt de adverteerder dat hij kijkers bereikt met de juiste interesses. De content deelt YouTube in 3 niveaus op. De niveaus zijn:
1. Zoekwoorden
Adverteer bij woorden die de doelgroep gebruikt om te zoeken naar video’s.
2. Zelfgekozen plaatsingen
Adverteer bij specifieke video’s naar keuze van de adverteerder.
3. Onderwerpen
Adverteer bij video’s over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld auto’s.
YouTube heeft ongelofelijk veel content. Hoe vind je de content die bij jouw bedrijf past? Ook daar is aan gedacht. YouTube heeft al een samenstelling gemaakt van onderwerpen en interesses waarbij de content is ingedeeld in categorieën. Adverteerders maken een selectie maken uit de lijst die YouTube heeft samengesteld. De lijst bestaat uit hoofdcategorieën, waar binnen ook nog subcategorieën zijn uitgewerkt. Op deze manier kan de adverteerder eenvoudig de content selecteren die relevant is. Met de subcategorieën kan de selectie nog verder verfijnt worden.
In de praktijk
Stel een webshop in computer accessoires gaat adverteren op YouTube. De webshop verkoopt veel aan gamers en technologie fanaten. De producten worden in heel Nederland bezorgt.
Voor een goede selectie beginnen we bij de persoonskenmerken. Gamers en technologie fanaten zijn over het algemeen jonge mensen. We selecteren daarom de leeftijdscategorieën 18 t/m 24 en 25 t/m 34. Als locatie kiezen we heel Nederland, waarbij we als extra stok achter de deur de Nederlandse taal selecteren. De webshop heeft geen goede mobiele site, dus we laten de YouTube advertentie alleen zien op computers en laptops. In de interesselijst selecteren we de categorieën ‘Gamers’ en ‘Technofielen’. Deze selectie verfijnen we door binnen de categorie ‘Gamers’ de subcategorie ‘Hardcore gamers’ te selecteren.
Nu de persoonskenmerken staan, gaan we verder met de content. Voor de seo van de website hebben we al een lijst met zoekwoorden en deze gebruiken we ook voor YouTube. Dit zijn specifieke, product-gerelateerde woorden, bijvoorbeeld gaming muis. Op deze zoekwoorden wordt de advertentie als YouTube video vindbaar. Dan gaan we verder met zelfgekozen plaatsingen: video’s naar keuze waarbij we willen dat de YouTube videoadvertentie wordt vertoont. We hebben een aantal populaire YouTube kanalen opgezocht over games, waarvan we de populairste video’s selecteren als zelfgekozen plaatsingen. Tenslotte kiezen we uit de onderwerpenlijst ‘Computers en Elektronica’, welke we verder verfijnen met de categorie ‘Computerhardware’.
We hebben nu een concrete kijkersgroep geselecteerd met dezelfde persoonskenmerken en interesses als de klanten van de webshop. De YouTube advertentie wordt alleen laten zien aan kijkers die aan alle persoonskenmerken voldoen en video’s kijken volgens binnen de content-categorieën die zijn opgegeven.
De kijker is koning
Naast de uitgebreide selectie mogelijkheden voor de adverteerder, heeft YouTube nog een slim onderdeel toegevoegd: de kijker is koning. Kijkers kiezen zelf of ze de advertentie willen zien. Zo niet, dan kunnen ze na 5 seconden weg klikken. Als een advertentie wordt weg geklikt, betaalt de adverteerder niets. Dit biedt een aantal voordelen.
1. Minder frustratie bij kijkers
Kijkers krijgen geen advertenties opgedrongen en blijft baas over eigen scherm.
2. Extra verfijnde selectie van kijkers
Kijkers geven zelf aan of een advertentie relevant is wat de selectie nog extra verfijnt.
YouTube blijft op deze manier gebruikersvriendelijke voor de kijkers en de adverteerder weet zeker dat het budget alleen wordt besteed aan kijkers die echt geïnteresseerd zijn. Een mooie win-win situatie. Het doelgroep gerichte karakter maakt adverteren op YouTube is een essentieel onderdeel van YouTube Marketing.